tisdag 31 januari 2012

Övningsskola

Den lärarstudent som jag har ansvar för ska vara med mig i en månad. En hel månad. Det är lång tid på av en termin. Det finns inga specifika uppgifter som studenten ska göra under den tiden. Det finns dock mål och resultat som ska uppnås, men inga konkreta uppgifter som ska utföras. Jag känner igen vilsenheten från min egen studietid. Skillnaden är att nu står jag på "andra sidan". Och jag ska baske mig göra det här bra. Jag ska ta mitt ansvar och lägga ned tid på att utmana den här studenten. Jag ska inte låta studenten göra sina uppgifter och skriva sina egna omdömen, som jag fick göra. Så jag försöker bena ut begreppen. Vad är kontentan i studentens information från universitetet till mig som handledare? När jag har läst allting tre gånger är det endast en mening som fastnar, som står ut. Den lyder: "Det handlar alltså om att studenten ska tydliggöra sina egna föreställningar om läraruppdraget och de kompetenser som är viktiga för honom/henne att utveckla i relation till de examensmål som gäller för att erhålla en lärarexamen".

"Den handlar alltså om..."
Om man väljer att uttrycka sig på det sättet, betyder inte det att man då känner att man måste definiera något som man har försökt att uttrycka, men känt att det inte blivit tydligt nog? I get that feeling anyhoo.

Vad är då målen? Studenten ska kunna reflektera över sitt yrkesval, etablera kontakt med barnen, uttrycka sig tydligt, leda arbete i grupp och samverka med personalen. Vad vill studenten och hur ser studenten på sitt yrkesval? Jag inser att det handlar om att sålla agnarna från vetet. Särskilt som jag nästa vecka får besök av en av studentens lärare (vilket aldrig inträffade under min studietid) som ska kolla hur det fungerar för studenten. Är studenten lämpligt lärarmaterial? Det är ju sunt att det kollas redan i början av utbildningen, i så fall. Det kollades aldrig under min utbildning, och jag mötte flera studiekamrater som absolut inte skulle ha passat i Björklunds övningskolor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar