fredag 6 januari 2012

Sealed with a kiss

Nu har jag läst "The host" av Stephenie Meyer (fast på svenska). Den var bra. Intressant. Då och då tänker jag på en annan Vandrare. Redan efter 80 sidor (av 600) tyckte jag dock att det var som att läsa Twilight, fast ur ett annat perspektiv. Similar plot, sort of. Boken torde ha blivit skriven under tiden författaren skrev Twilightsagan, så kan jag tänka mig att den här boken kom ur idéer/tankar som författaren hade då, but she probably had to kill her darlings och placerade dem därför i annan bok. Två män som "slåss" om kärleken till samma flicka/kvinna, fast de är olika och älskar på olika sätt. Vi kan också läsa oss till hur viktigt det känns för två feminina varelser att passera (den lagliga) gränsen till att vara 18 år, vuxen (även om det i ena fallet egentligen handlar om att gå från 16 till 17), precis som i Twilight. Där finns andra inslag att jämföra; leva länge, utan att oroa sig för skador, en läkare fylld av medkänsla och flera andra paralleller som syns.

I miss kissing someone special... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar