måndag 16 januari 2012

Obetalbart

Under frukosten på förskolan tittar en tvååring beundrande på min kollega.
- Vilken fin klocka du har...
- Tycker du? säger min kollega och visar den för tvååringen.
- Vilket fint armband du har.
Hon visar det också.
- Jag tycker att du är jättemegafin, säger tvååringen.
- Flirtar du med mig nu?
Vi skrattar gott åt hans otroliga ordförråd. Min kollega rodnar. Tvååringen tittar på henne och säger:
- Nu är du röd.

Vid lunchen trallar jag på en sång vi sjöng innan jul som hade texten "Julklappar är det bästa jag vet...", men eftersom vi fick vindruvor till efterrätt så ändrade jag texten och sjöng "Vindruvor är det bästa jag vet..:". Två- och treåringarna tittade storögt på mig. En treåring konstaterade krasst:
- Det var fel.
- Jaha, sa jag, hur ska det vara då?
- Det var fel.

Då sjöng jag med rätt ord. Alla barnen log och treåringen sa högt till mig:
- Nu, nu var det rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar